Wiele komentarzy i pytań na blogu jak i na Facebook dotyczy miejskiej komunikacji w Gdańsku. Szanowni czytelnicy mojego bloga, pozwólcie, że odniosę się do nich zbiorczo, gdyż trudno mi odpowiadać na każde pytanie z osobna.

Byliśmy liderem w latach 90-tych jako pierwsi wprowadzając autobusy niskopodłogowe (1994r. -Mercedes O405N), w 1997r. tramwaje z częścią niskopodłogową typu 114Na, a następnie w 2000r. jako pierwsi w Polsce tramwaje niskopodłogowe NGd99. Nadal jesteśmy liderem w skali kraju, gdyż do końca przyszłego roku wymienimy całkowicie tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku.

 

pesa3
Nowe tramwaje pesa dla Gdańska

Aktualnie realizujemy III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Zadania inwestycyjne zostały podzielona na dwie części (A i B), rozłożone w miarę możliwości tak, aby całkowicie unowocześnić infrastrukturę komunikacji miejskiej a jednocześnie nie paraliżować miasta. Plan realizowany jest w taki sposób, aby zamykał się finansowo w ramach rocznych budżetów Gdańska. Niektórzy korzystają już z wyremontowanych torowisk innym przyjdzie jeszcze chwilę poczekać.

Część A przewiduje zakup 35 nowych składów tramwajowych. Pierwsze egzemplarze dotrą do nas jeszcze w tym roku z zakładów PESA w Bydgoszczy. Wczoraj byłem osobiście je zobaczyć i myślę, że znacznie podwyższą komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście. Ciągła poprawa stanu komunikacji miejskiej w moim przekonaniu jest realnym sposobem przeciwdziałania korkom komunikacyjnym, emisji spalin, hałasu. Komunikacja tramwajowa umożliwia szybkie i ekologiczne poruszanie się po mieście.

Część pasażerska 35 nowych tramwajów z "Pesy" jest w 100% niskopodłogowa, wnętrze wagonu monitorowane, tramwaj może zabrać 245 pasażerów, ponadto tramwaj posiada skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku.

 

pesa6
Pożegnanie Ikarusów w Gdańsku 2009 rok

W styczniu 2009, zakończyła się era autobusów wysokopodłogowych w Gdańsku. Po 28 latach eksploatacji (1981-2009) wysłużone w lokalnej komunikacji węgierskie ikarusy odeszły na zasłużoną emeryturę. Jako pierwsze miasto w Polsce od roku mamy na służbie wyłącznie niskopodłogowe pojazdy. Ikarusy stojące w zajezdniach, pozostały jedynie w celu zachowania historycznej pamiątki.

Potrzeba wymiany około 100 tramwajów w Gdańsku to ogromny wydatek ale i duży problem do pokonania, jakim są moce produkcyjne zakładów, które takie składy produkują. W 2007r. zakupiliśmy 46szt. niemieckich tramwajów N8C na kwotę 1,4 mln EURO, które po przebudowie i remoncie pojawiają się na torowiskach. Wyprzedziliśmy inne polskie miasta zainteresowane nabyciem tych pojazdów i nadal uważam że w tamtym czasie był to najlepszy sposób szybkiego i jednorazowego zmodernizowania połowy naszego taboru. Dortmund przeniósł część linii tramwajowych pod ziemię i pojazdy, które kupiliśmy nie były w stanie sprostać nowym zadaniom. Można powiedzieć, że po prostu skorzystaliśmy z okazji, dzięki dobrym kontaktom z niemieckimi miastami – tak zrobiłby każdy dobry gospodarz.

Do końca przyszłego roku, znikną wszystkie przestarzałe pojazdy – kilka z wagonów 105Na pozostanie wyłącznie jako historyczna pamiątka na stanie ZKM.

Jakie są poszczególne zadania Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (etap III)? Poniżej wymieniam je po kolei, każdy więc może poczytać w jakiej mierze dotyczy to jego drogi do pracy lub jego dzielnicy. Modernizacja linii tramwajowych, to poza zakupem i remontem składów, również przebudowa kilometrów torowisk, przystanków, wiat, zajezdni oraz linii energetycznych zasilających składy.

1. Zadania inwestycyjne:

  • 1.1. Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Gdańsk Południe od pętli „Chełm” przez ul. Witosa, ul. Nową Łódzką do pętli „Nowa Łódzka”.
  • 1.2. Zakup taboru tramwajowego (35 sztuk) – PESA 120Na – w produkcji, pierwszy wrzesień 2010

2. Modernizacja zajezdni

  • 2.1. Modernizacja zajezdni tramwajowej „Wrzeszcz” (ZKM)

3. Przebudowa torów tramwajowych i sieci trakcyjnej (część wykonana, część na różnym etapie realizacji: aktualnie trwający remont, projekt lub przygotowanie przetargu)

  • 1. Przebudowa torowisk w ul. Hallera (od ul. Mickiewicza do ul. Klinicznej)
  • 2. Przebudowa torowisk w ul. Klinicznej (od Al. Hallera do węzła Kliniczna)
  • 3. Przebudowa torowisk na węźle Kliniczna – węzeł Kliniczna
  • 4. Przebudowa torowisk w Al. Rzeczypospolitej (od ul. Hynka do pętli Zaspa)
  • 5. Przebudowa torowisk w Al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopskiej (od pętli Zaspa do ul. Pomorskiej)
  • 6. Przebudowa torowisk w Al. Hallera (od ul. Pstrowskiego do Pętli Brzeźno Plaża), Przebudowa torowisk w ul. Gdańskiej (od Al. Hallera do ul. Uczniowskiej)
  • 7. Przebudowa torowisk w ul. Krasickiego (od pętli Brzeźno do ul. Przemysłowej)
  • 8. Przebudowa torowisk w ul. Pomorskiej i na pętli Jelitkowo (od ul. Chłopskiej do Pętli Jelitkowo)
  • 9. Przebudowa torowisk w ul. Rybołowców (od ul. Oliwskiej do ul. Wolności), Przebudowa torowisk w ul. Wolności (od ul. Rybołowców do ul. Marynarki Polskiej), Przebudowa torowisk w ul. Strajku Dokerów (od ul. Władysława IV do ul. Góreckiego)
  • 10. Przebudowa torowisk w Al. Wojska Polskiego i Al. Grunwaldzkiej (od ul. Nowowiejskiego do ul. Miedzianej)
  • 11. Przebudowa torowisk w Al. Grunwaldzkiej (od ul. Klonowej do ul. Miszewskiego)
  • 12. Przebudowa torowisk w ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej (od ul. 3 Maja do Pętli Siedlce)

4. Budowa i przebudowa elektroenergetyki trakcyjnej

  • 1. Budowa stacji prostownikowej „Brzeźno” przy skrzyżowaniu ulic Hallera i Chrobrego
  • 2. Budowa systemu zdalnego sterowania stacjami prostownikowymi
  • a. Stacja Bojowców – ul. Targ Rakowy
  • b. Stacja Towarowa – ul. Trubadurów 4
  • c. Stacja Chłopska – ul. Chłopska 55a
  • d. Stacja Zaspa – Al. Rzeczypospolitej
  • e. Stacja Stogi – ul. Wosia Budzysza 1
  • f. Stacja Grobla – ul. Długa Grobla
  • g. Stacja Oliwa – Al. Grunwaldzka 537
  • h. Stacja Aleja Wojska – ul. Wita Stwosza 112
  • i. Stacja Nowy Port – ul. Władysława IV 12
  • 3. Wymiana wyłączników szybkich w stacjach prostownikowych Stacja GROBLA – 4 wyłączniki
  • Stacja ZASPA – 7 wyłączników
  • 4. Budowa układów sterowania zwrotnicami tramwajowymi Zwrotnica nr 2401- Nowy Port przy skrzyżowaniu ulic Wolności i Władysława IV

Etap B Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (cz. III) zakłada do realizacji już po roku 2014:

1. Zadania inwestycyjne:

  • 1.1. Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Piecki-Migowo od pętli „Siedlce” wzdłuż ul. Kartuskiej, przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego, ul. Bulońską do pętli „Myśliwska”w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej i ul. Myśliwskiej.
  • 1.2. Zakup taboru tramwajowego (5 sztuk)

2. Przebudowa torów tramwajowych i sieci trakcyjnej

  • 2.1. Przebudowa torowisk w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza (od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego)
  • 2.2. Przebudowa torowisk w ul. Stryjewskiego i ul. Nowotnej (od ul. Skiby do ul. Rozłogi)

3. Budowa i przebudowa elektroenergetyki trakcyjnej

  • 3.1. Budowa układów sterowania zwrotnicami tramwajowymi zwrotnica nr 501 – pętla Przeróbka, zwrotnica nr 601 – pętla Pasanil
  • 3.2. Przebudowa rozdzielni prądu stałego w stacji prostownikowej STOGI ul. Wosia Budzysza 1
  • 3.3. Budowa kabla trakcyjnego zasilającego „Rozłogi” ze stacji prostownikowej STOGI ulice: Budzysza, Niska, Rozłogi

Mam nadzieję, że tym wpisem zaspokoiłem ciekawość wszystkich tych, których modernizacja infrastruktury miasta interesuje. Dziękuję za wszystkie komentarze, te z wyrazami sympatii jak i te z krytycznymi uwagami. W niektórych jest sporo racji, inne są krzywdzące i pokazujące rzeczywistość w krzywym zwierciadle, ale cenię sobie możliwość ich lektury, zwłaszcza, że mogę się jej oddać, na spokojnie, poza godzinami pracy. 

linie-tramwajowe

Mapa przebudowy i remontów linii tramwajowych w Gdańsku. 

Komentarze